Nešto što je svetska praksa i što se uveliko koristi u svetu, ne znači da ima isti takav tretman u Srbiji. Zato se i dan-danas javlja nerazumevanje o neophodnostima ISO standarda, pa su vrlo česta pitanja:
Šta će mi ISO standardi?
Zašto ISO standardi?
Koja je prednost uvođenja ISO 9001 i ostalih standarda?
Kako su to vrlo česta pitanja zainteresovanih strana za implementaciju ISO standarda, rešili smo da odgonetnemo tu enigmu i da u ovom tekstu razjasnimo zašto je potrebno poslovati u skladu sa zahtevima ISO standarda i šta organizacija dobija ISO sertifikacijom kroz 7 najvećih razloga za njihovu implementaciju.
Prvo, ISO je međunarodna organizacija koja se bavi standardizacijom i koja obuhvata sve eminentne stručnjake iz ove oblasti iz gotovo svih država sveta. To govori o samom značaju, kvalitetu donetih odluka i kontekstu važenja ovih standarda.
Najpoznatiji ISO standard je Sistem menadžmenta kvalitetom poznatiji pod skraćenim nazivom ISO 9001. Na ovaj standard se nadovezuju svi ostali standardi:
ISO 14001 – Sistem menadžmenta životnom sredinom
ISO 45001 – Sistem menadžmenta bezbednoću i zdravljem na radu
ISO/IEC 27001 – Sistem menadžmenta bezbednošću informacija
ISO 22301 – Sistem menadžmenta kontinuitetom poslovanja
ISO 22000 - Sistem menadžmenta bezbednošću hrane i drugi.
Međutim, uvođenje ISO standarda se ne dešava preko noći. Dug je put od želje organizacije da dobije ovaj prestižni sertifikat do samog procesa sertifikacije i sastoji se iz dva koraka:
· Implementacija ISO standarda (priprema za sertifikaciju) i
· Sertifikacija ISO standarda.
Implementacija ISO standarda (priprema za sertifikaciju)
Prvi deo je mnogo duži i teži i zahteva ozbiljan rad na pripremi same organizacije i usklađivanja poslovanja prema zahtevima željenog standarda. Ovaj deo se ogleda u pripremi dokumentacije i obuci zaposlenih na osnovu zahteva samog standarda. Dakle, ovde se pravi sledeća dokumentacija: poslovnik, misija, vizija, politika, procedure, radna uputstva (instrukcije), zapisi i ostale dokumentovane informacije koje treba da zadovolje tražene zahteve, odnosno potrebne uslove za implementaciju i sertifikaciju za ISO standarde. Kada se priprema za uvođenje ISO standarda uspešno završi od strane konsultanta (eksperta) ISO standardi | uvodjenje iso standarda (iso-standardi.rs), onda dolazi na red sama sertifikacija.
Sertifikacija ISO standarda
Sertifikaciju za ISO standarde sprovode nezavisne, sertifikacione kuće koja proveravaju procedure i ostale dokumentovane informacije nastale u pripremnom periodu i daju svoju konačnu odluku o primeni zahteva standarda.
Svesno je zamišljeno da konsultantska agencija radi pripremu, a druga sertifikaciju kako bi se uvela nepristrasnost i objektivnost prilikom provere. Sertifikaciona kuća šalje u proveru svoje eksperte, poznatije kao Auditore (proveravače). Njihov zadatak je da izvrše sertifikacionu proveru kako bi utvrdili stepen usklađenosti sa zahtevima standarda. Na osnovu njihovog izveštaja i nalaza otkrivenih tokom provere, rukovodstvu organizacije se daje konačna ocena o sertifikaciji. Ako je organizacija zadovoljila i uspešno prošla sertifikacionu proveru, onda dobija zvaničan sertifikat odobren od strane akreditovanog sertifikacionog tela.
Tek tada možemo reći da je organizacija sertifikovana za željeni standard (npr. ISO 9001). S obzirom na taj iscrpan pripremni period, jasno je da postoje mnoge prednosti kada se organizacije ohrabruju da krenu u proces uvođenja ISO standarda.
GCERTI sprovodi akreditovane obuke za vodeće i interne proveravače. Obuke ISO GCERTI - G-CERTI
Prednosti ISO sertifikacije
Tenderi (javne nabavke)
Mnoge organizacije žele da zadovolje samo jedan zahtev klijenta, a to je da klijent hoće da sarađuje samo i jedino sa organizacijama koje su implementirale ISO standarde. Taj uslov u vidu posedovanja sertifikata postaje jedan od bitnijih uslova za učestvovanje i dobijanje tendera. Posedovanje ISO sertifikata uliva sigurnost organizacijama koje raspisuju tender, jer govori o Vašoj ozbiljnosti da uredite sopstveno poslovanje i da se ozbiljno bavite kontinualnim poboljšanjem organizacije, procesa i procedura u njoj. Dakle, ozbiljno radite na sebi.
Novi klijenti
Jednom kada dobijete sertifikat, možete se reklamirati, koristiti sertifikacioni logo na svojim dokumentima, objaviti na svoj sajtu i slično. Tada Vam se otvaraju nova tržišta i novi klijenti, jer možete sarađivati i sa inostranim klijentima koje zahtevaju posedovanje ISO sertifikata.
Razvoj organizacije i poboljšanje kvaliteta proizvoda i usluga
Sam naziv standarda ISO 9001 je Sistem menadžmenta kvalitetom. Sve se vrti oko kvaliteta, kako povećati kvalitet svakog procesa, kako povećati kvalitet svakog proizvoda i/ili kvalitet svake usluge koju pružate. Dobro napravljen i efikasno implementiran Sistem menadžmenta kvalitetom će Vas ubaciti na put bez povratka, na put konstantnog poboljšanja kvaliteta. A samo od Vas zavisi koliko ćete daleko dogurati i unaprediti kvalitet.
Povećanje zadovoljstva kupaca
Kada proizvodite kvalitetne proizvode i usluge znači da radite ono što kupac očekuje od vas. Zato će biti zadovoljan saradnjom sa Vama i imaćete mnogo manje reklamacija, prigovora i troškova oko njihovog rešavanja.
Merenje performansi sistema
Standard ISO 9001 zahteva da identifikujete i opišete procese. Potrebno je da se kroz primenu opisanih procesa napravi sistem merenja korišćenjem odgovarajuće metrike, kako bi pratili performanse sistema i dalje unapređivali procese. Na taj način će sve biti opisano, izmereno i iskomunicirano. Kada imate jasne ciljeve, odgovarajuću metriku i procedure, sve što treba rukovodstvu i ostalim zaposlenima je fokus. Držati se stvari koje su bitne, odnosno meriti, porediti sa početnim planom, primeniti korektivne mere i programe poboljšanja. I tako u krug: nova merenja, novi razvoj i nova unapređenja sistema. Ako nema standarda, nema ni merenja performansi, nema ni unapređenja.
Povećanje motivacije zaposlenih
Uvođenje ISO standarda povećava motivaciju zaposlenih, jer im daje jasna očekivanja u vidu ciljeva kvaliteta i jasnih opisa poslova. Daje im alate da izvršavaju svoje radne zadatke (standardizovane procedure i instrukcije za rad) i brze povratne reakcije na njihove performanse (procesna metrika). Rezultat svega toga je poboljšana kultura i profesionalnije osoblje.
Imidž organizacije
Imidž jako utiče na to kako Vas percipiraju sadašnji i budući kupci. Kako je ISO 9001 međunarodno priznat sertifikat koji se bavi unapređenjem kvaliteta, to znači da su Vaši napori u primeni zahteva ISO standarda priznati i da je Vaša organizacija ušla u red onih organizacija koje drže do sebe i rade na sebi. Sistem menadžmenta kvalitetom ima za cilj neprestano usavršavanje i težnju ka savršenstvu. Dakle, sertifikacijom svima stavljate do znanja da težite savršenim procesima, da težite povećanju efikasnosti i smanjenju troškova, jednom reči savršenom proizvodu/usluzi.
Postoji još mnogo drugih, dovoljno dobrih razloga zašto je neophodno imati ISO sertifikate i koje su prednosti njihove implementacije, ali je i iz ovih postojećih jasno da su organizacije na velikom dobitku kada uđu u taj proces. Usavršavanje imidža, poboljšanje korporativne kulture, neprekidno usavršavanje procesa i težnja za savršenim proizvodom i uslugama su nešto što izdvaja ozbiljne organizacije u odnosu na konkurenciju.
Obratite nam se za profesionalnu pomoć po pitanju ISO standarda.
Pošaljite nam Zahtev za ponudu - G-CERTI