Radnici “Infrastrukture železnice Srbije”, pored alkotestiranja koje mogu od strane policije da imaju kao učesnici saobraćaja, podvrgnuti su ovoj proveri i u svojoj kompaniji i to uz pomoć 12 aparata koji su kupljeni za blizu 600.000 dinara sa PDV, kako bi se utvrdilo da li “trezni” obavljaju posao.
Tu proveru, po odluci menadžmenta, obavlju radnici obezbeđenja ili oni koje ovlasti služba Unutrašnje kontrole, što izaziva otpor kod zaposlenih jer smatraju da ovaj posao može da obavljaju samo nadležne institucije ili stručni kadar.
Zbog toga će od nadležnih institucija zatražiti da ispitaju zakonitost interne regulative odnosno Pravilnika o alko-testiranju i naredbe.
Tako bar tvrdi grupa zaposlenih iz “Infrastrukture železnice” koja se obratila “Blicu”, navodeći da oni ne osporavaju pravo da kompanija kontroliše prisustvo alkohola u organizmu zaposlenih već ko to obavlja i po kojim kriterijumima. Ovo tim pre što postoje indicije da su na udaru uglavnom zaposleni koji “nisu po volji menadžmenta” i da je ovo način da se oni indirektno odstrane iz kompanije.
Grupa zaposlenih navodi da takvi postupci upućuju da se radi i o jednom vidu zastrašivanja za nepodobne radnike, dok oni podobni, su pošteđeni takvih kontrola iako su skloni “čašici”.
- Neosporno je da radi bezbednosti treba da se proverava da li zaposleni na posao dolaze sa alkoholom u organizmu. Sporno je samo ko na tu proveru ima pravo. Po nama to nisu radnici obezbeđenja ili oni kojima je Sektor unutrašnje kontrole taj posao poverio jer po zakonu osobe koje nisu kvalifikovane za takav posao ne mogu da ga obavljaju.
Kursevi koje su navodno oni prošli nisu garancija da mogu to kvalitetno da rade. Brine nas i selektivnost kod testiranja jer postoje indicije da su od provere pošteđeni ljudi bliski rukovodstvu iako su poznati da vole “čašicu” dok oni koji ga kritikuju se često proveravaju. Sada su na udaru ljudi koji su bili protiv novog kolektivnog ugovora koji se i uz pomoć “štimovanja” rezultata alkotesta pokušavaju oterati iz firme - navodi grupa zaposlenih.
Oni dodaju i da su ovi aparati nabavljeni sredinom prošle godine i da je reč o profesionalnim uređajima.
- Za rukovanje takvim aparatima potrebni su profesionalci iz nadležnih institucija koje bi garantovale validnost rezultata a ne priučeni ljudi. Reč je o 12 aparata za alkotestiranje koji koštaju 476.880 dinara bez PDV a sa ovim porezom oko 600.000 dinara. Radnik ne sme da ima ni promil alkohola u organizmu a kod koga se utvrdi može da dobije i otkaz. I dobro je što ni kap alkohola zaposleni ne sme da ima ali nije dobro da je kupovina ovih aparata prioritetnija od nabavke zaštitne opreme koje nema iako je uslov za bezbedan rad - tvrde između ostalog zaposleni.
Iz “Infrastrukture železnice” ne spore da su nabavljeni aparati za alkototestiranje ali osporavaju da se taj proces nezakonito obavlja.
- Alko-testiranje se obavlja u skladu sa Pravilnikom o alko-testiranju koji je donet juna 2019. godine koji je u skladu sa važećim zakonskim propisima kao i naredba koja doneta februara ove godine. Pre toga primenjivalo se Uputstvo za dokazivanje prisustva alkohola u organizmu iz 1967. godine pa je bilo neophodno da se interni akti nakon pola veka aktuelizuju. Po novom pravilniku zaposleni ne sme da ima prisustvo alkohola u organizmu (0 mg/l) a provera se obavlja prilikom nezgoda i nesreća, povredama na radu, ugrožavanju bezbednosti saobraćaja i zdravlja zaposlenih i drugih lica ali i kod nanošenja materijalne štete železnici ili drugim subjektima - navode iz Infrastrukture o dodaju:
-Provera alkoholisanosti obavlja se i kroz redovne i vanredne kontrole Centra za unutrašnju kontrolu ili kada se proceni da je to neophodno i nije rezultat bilo čije slobodne procene već interne i zakonske regulative radi preventivnog delovanja i očuvanja bezbednosti saobraćaja - tvrde u Infrastrukturi.