Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji
22.
Apri.
2017.
Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji, koji može da napuni svaki auto strujom za samo 15 minuta, pušten je u rad ispred Mašinskog fakulteta.
Brzi punjač, koji će za nekoliko dana biti premešten na Petrolovu pumpu na Čukarici, predstavljen je na konferenciji "Zelena Balkanika, Električna vozila - budućnost saobraćaja", u organizaciji slovenačkih, srpskih, makedonskih i crnogorskih Rotari klubova, Srpske asocijacije menadžera i Samita 100.
Reč je o punjaču od 50 kilovata koji dnevno može da napuni više od 70 vozila, a isproban je ispred Mašinskog fakulteta na električnim vozilima raznih proizvođača.
Predsednik UO Hidria i potpredsednik Samita 100 Iztok Seljak je rekao da su već otvorili punionucu za električne automobile kod hotela Meriot, ali da je to prvi brzi punjač koji će biti upotrebi u Srbiji.
Seljak rekao da je projekat Zelena Balkanika deo velikog projekta koji se trenutno realizuje sa evropskom komesarkom za transport Violetom Bulc, sa ciljem da se region pretvori u laboratoriju zelene mobilnosti za EU.
On je naveo da projekat Zelena Balkanika, koji realizuju Hidria i automobilski klaster u Sloveniji sa brojnim međunarodnim partnerima i lokalnim firmama u svakoj zemlji Jugoistočne Evrope, treba da omoguće zelenu mobilnost na auto-putu od Minhena preko Salcburga, Ljubljane, Zagreba i Beograda, Skoplja i preko tzv. Zelene Adriatke do Podgorice, Tirane, preko Dubrovnika, Splita i Zadra do Kopra, gde se sprema pokretanje Inovativnog centra zelene mobilnosti, koji će da razvija visokotehnološka rešenja.
On je kazao da je taj put dug oko 2.400 kilometara i dodao da su u Sloveniji već realizovali projekat Zelena Keltika na regionalnom putu Logatec - Bovec u dužini od 120 kilometara, gde je postavljeno ukupno 10 punjača.
Seljak kaže da za projekat Zelena Balkanika očekuju konkuretnu podršku od EU već od 2018. godine.
“Nalazimo se u epohalnom periodu velike transformacije društva, koje će se bazirati na obnovljivim izvorima energije i šering ekonomiji. Neke industrije će biti izbrisane, a neke će biti izmenjene. Automobilska industrija je jedna od njih”, rekao je Seljak.
On je kazao da je cilj da se postave punjači u gradovima na toj ruti, kao i da se kasnije koriste električni autobusi, kao i električni kamioni.
“Čitav region pretvaramo u zelenu laboratoriju. Imaćemo razvojne i inovativne centre u celom regionu”, rekao je Seljak.
Guverner Rotari Distrikta Srbije i Crne Gore Vladimir Matić je izjavio da prvi put u Srbiji možemo videti brzi punjač od 50 kilovata.
On je rekao da su Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Privredna komora Srbije na konferencijama najavili uvođenje punjača za električne automobile i izarazio nadu da će Srbija imati bar 150 punjača duž auto-puta u narednih nekoliko godina, kako bi auto-put kroz Srbiju mogli da koriste svi koji idu pravcem od Minhena do Soluna.
Ambasador Slovenije u Beogradu Vladimir Gasparič je rekao da se manifestacije Dani slovenačko srpskog prijateljstva u Beogradu održava od 21. do 23. aprila. Počasni pokrovitelji manifestacije su potpredsednici vlada Slovenije Karel Erjavec i Srbije Ivica Dačić, kao i gradski menadžer Goran Vesić ispred grada Beograda.
Gasparič je rekao da Slovenija pokušava da izgradi novi model saradnje sa Srbijom, ali i regionom i da projekat sa postavljanjem električnih punjača mogao da bude model i za druge oblasti.
Dekan Mašinskog fakulteta Radivoje Mitrović je naglasio da je razvoj infrastrukture uslov za mnogo veće korišćenje električnih automobila i da taj fakultet podržava projekat.
Učesnici konferencije su istakli da ulazimo u najveću revoluciju ikad, koja će sve promeniti i doneti novu infrastrukturu, kao i zelenu mobilnost. Prva revolucija u transportu je bio voz, druga automobil, a treća će biti električna vozila po principu kar šeringa, tako što će ljudi koristiti automobil ali neće biti njegovi vlasnici.
Marko Femc iz kompanije Plan-net je podsetio da Tesla roadster 2008. započeo prvu serijku upotrebu lutijum jonske baterije sa dometom od 320 km, dok sada baterija može da izdrži i više od 700 km. On je kazao da bi sa električnim automobilom “e Ljubljane do e Beograda” trošak mogao da bude svega 9,6 evra, ukoliko bi postojala mreža brzih stanica za punjenje, kao i da bi bilo potrebno sedam sati za tu razdaljinu.
Japan ima više punjača nego benzinskih pumpi, a Kina planira da ima pet miliona punjača do 2020. godine.
Rotari klub je međunarodna organiacija poslovnih i profesionalnih ljudi udruženih širom sveta, u cilju pružanja humanitarne pomoći, podsticanja visokih etičkih standarda u svim profesijama i unapređenje dobre volje i mira u svetu.